Tittel sier vel alt? Året har vært hardt for alle ledd av kulturlivet. Sørveiv var én av få større kulturarrangement som ble avholdt uten store forandringer i år: 

– Flaks, sier festivalsjef Anna Willrodt. 

– Den eneste grunnen til at vi har kunnet arrangere en fysisk festival er fordi smittetallene i Kristiansand har vært lave. Takk og lov for at treige sørlendinger også er treige når det kommer til å bli koronasmittet. Jeg tror ennå at Bent Høie personlig skal komme hit og avlyse hele greia – det er mulig, sier en halvseriøs, men tydelig anspent festivalsjef.

AX3 møter Willrodt og bookingsjef Johanne Moen Jensen på bransjefestivalens andre dag. Med unntak av sittende publikum, bordservering og eget koronapoliti føles festivalen som noe normalt i uvirkelige tider. Én metersregelen er det vanskeligste å overholde for øl – og nettverkstørste bransjefolk, men festivalstaben gir tydelig beskjed: Sett deg ned. Bestill ved bord. Sprit de jævla hendene dine og ikke – under noen omstendigheter – flytt stolen nærmere bransjemannen. Ok sir, yes sir. 

Anna Willrodt, festivalsjef for Sørveiv. Foto: Tobias Hole Aasgaarden

– Vi er på plan Y nå. Vi har i planleggingsfasen vært gjennom alle de forskjellige variasjonene av hvordan ting arrangeres i 2020 -og vi var fortsatt usikre på om vi skulle få artister på scenen i går morges da vi startet med konferansen. Nettopp fordi ting forandrer seg hele tiden. Pressekonferansen på mandag ga meg nesten slag. Så kom presiseringen – som var feil! Det ble full forvirring og da trodde jeg vi måtte avlyse. Jeg har fått pressekonferanse PSTD, sier Anna.

Men det ble Sørveiv – og enn så lenge et trygt Sørveiv: Ingen har i skrivende stund blitt smittet av noe fra Sørveiv, med unntak av fyllesyke og musikkglede. Bent Høie møtte heller aldri opp. 

Hva er Sørveiv? 

– Selv om jeg liker å tro at alle vet hva Sørveiv er, stemmer nok ikke det. Er det ok å si det er en mini-by: Larm?

– Ja, det kan du si. 

– Sørveiv er først og fremst en jævla gøy festival. Vi gir unge og lovende artister en mulighet til å komme på scenen for første gang. Her får de vise seg fram, både for et livepublikum, som kommer til å oppdage sine nye favorittartister, og for et bransjepublikum. Under normale år rundt har vi rundt 40 artister fordelt på seks scener i løpet av to dager. I år har vi, naturlig nok, redusert kapasitet. I tillegg arrangerer vi musikkbransjekonferanse, som skal samle bransjen, gi input, nye impulser. Sørveiv inneholder også god gammeldags nettverking og øldrikking, forklarer Anna. 

– Hva er en vellykket Sørveiv-festival?

– Etter et vellykket Sørveiv har publikum koset seg, oppdaget nye artister, som de legger inn i sine spillelister og går på konsertene til med neste gang de er i byen. Artistene har fått en god liveopplevelse og fått bransja seg litt. I best case har de fått noen konkrete kontakter og avtaler på plass fra bransjeaktører fra inn- og utland. Bransjen har fått møtt nye artister og fått matnyttig påfyll, fortsetter Anna. 

Jeg koste meg for mye på nattetid til å få matnyttig påfyll på konferansedelen, men Anna forklarer konseptet godt. På festivalens hovedvenue florerer det av artister og bransje – dog sittende. Norske Konsert Arrangører (NKA) arrangerte sittemingling (ikke så veldig mye minglig, fikk du en stol ble du sittende #korona) rett etter konferansedelen på lørdag. De fristet bransjen med både gratis pizza og lesk – og på en eller annen måte kom jeg akkurat tidsnok til det. Her vekslet samtalene mellom korona, bransjestruktur, grønt skifte og de første turneene. Noen nye band fikk råd fra gamle bransjetravere, andre delte erfaringer. Alt dette skjedde mens Anna, Johanne og resten av festivalens ledelse løp frem og tilbake for å slukke branner. Noe de har blitt vant med. 

Booking, but no looking

Å planlegge og arrangere en festival tar tid. Derfor begynner gjerne arbeidet med neste års begivenhet ofte rett etter at alt fra årets showcase er pakket ned. Slik var det også i 2019, men siden 12. mars har ledelsen måttet re-planlegge flere ganger. Starte fra scratch etter hver eneste pressekonferanse. 

– Vi har egentlig 10-års jubileum i år. I januar begynte vi å tenke stort. Så kom mars og vi så på hverandre og sa: Hva gjør vi nå? Alt har vært uforutsigbart – også bookingprosessen, sier Johanne.

– Ja, fordi hvordan booker du under en global pandemi?

– Vi rakk akkurat by:Larm og 100 Dagar, men det var de siste stedene vi fikk sjekket ut ting live. Etter det stoppet alt. Vi booker ofte tett opp mot festival for å få med oss det mest aktuelle, det har også vært annerledes i år. De som planla å lansere store prosjekter i år har ikke gjort det. Heller ikke turneer. Vi håpet lenge på å få inn noen fra Danmark, men de måtte avlyse for fem uker siden, sier bookingsjef Johanne. 

Johanne Moen Jensen, bookingsjef for Sørveiv.

– Hvor mange har du booket i år, som du igjen har måttet av-booke? 

– Jeg tror 7 stykker + 1 koronakannselering. 

Hvordan få spille på Sørveiv

Johanne begynte som frivillig på Sørveiv i 2014. Siden har hun blitt og steget i gradene. Hun har vært bookingsjef siden 2018.

– Sørveiv skal være den første scenen mange står på. Hvordan finner man artister som ingen har hørt om? 

– Den viktigste kilden vi har er artistpåmeldingen vår. Der kan nesten hvem som helst, melde på nesten hva som helst. Og heldigvis er det flere og flere som melder seg på for hvert år. I år hadde vi 230 påmeldinger. Ellers er jeg i kontakt med andre i bransjen. Samtidig som vi har kontroll på hva som skjer i vår region, har vi støttespiller andre steder i inn- og i utland som har det samme. Vi tipser dem og de tipser oss. 

– Hvem kommer med?

Johanne forklarer at etter å ha hørt gjennom alt er neste steg i prosessen å finne ut hva som ligger bak lydsporene. 

– For oss er det ofte relevant hvis artistene planlegger utgivelser rett før, eller rett etter festivalen. 

– Ok. Jeg har en tanke om at de fleste som er innom AX3 per nå enten er bransje og/eller artist. Derfor spør jeg: Do’s and dont’s for Sørveiv?

– Hvis første låten du legger ved i artistpåmeldingen er en coverlåt, så blir du nok ikke vurdert, sier Johanne. 

– Eller hvis vi må grave frem musikken din, sier Anna. 

– Fungerer ikke linken du legger ved, har du hatt din sjanse.

Ellers er de åpen for det meste. Blues-joik sto blant annet på plakaten i år. 

– Det var så kult, mener Anna. 

– Det er viktig å vise en bransjefortåelse og vise oss hvilke ambisjoner du har – utover å spille på Sørveiv, sier festivalsjefen.

Johanne ber artistene legge ved fremtidige planer og mål. Det er dette som skiller kandidatene da bunken blir smalere: 

– Artister som allerede er i gang med å bygge momentum på andre arenaer får ofte mer igjen av å spille her. Da kan vi, og artistene, oppnå flere av de tingene vi ønsker å gjøre her, sier Johanne. 

– Hva det dummeste du kan gjøre når du først har blitt booket til Sørveiv?

– Å bare henge på backstagen eller hotellet å drikke øl, sier Anna. 

– Kom dere ut, se andre artisters konserter. Møt folk – helt tilfeldige folk. Snakk med de! Også helt generelt: Selv om du ikke spiller på showcase festival – dra på showcase festival – møt folk, snakk med folk. Artister er også en del av bransje – ingen artister, ingen bransje. Artistene er altså kjernen av bransjen – det går ofte i glemmeboka.

Foto, forside: Bilde av J00 under Sørveiv 2020, foto: Tobias Solbakk. Foto header: Håvard Storsæter.